Yrittäjä-taipaleen alussa huomaa hyvin sen mistä sinut tunnetaan. Tai tarkemmin ajateltuna ei ehkä huomaa mistä tunnetaan vaan enneminkin huomaa, että tunnetaanko sinua ylipäätänsä. Ihmisenä tai yrittäjänä. Huomasin nimittäin tämän pian sen jälkeen, kun kerroin omasta tulevasta yrittäjän taipaleesta. Sain viestilleni hyvin huomiota ja näkyvyyttä.
Yksikään yrittäjä ei kuitenkaan elä onnitteluilla. Vaikka tunnettavuus korreloikin onnitteluiden määrässä ja ihmiset haluavat ja toivovat sinulle ja tekemisillesi hyvää, yrittäjänä tarvitset maksavia asiakkaita. Oma tunnettavuuteni poiki noin kaksikymmentäviisi potentiaalista asiakasyritystä, ja siitä kasasta minun oli varmasti helpompi aloittaa yrittäjyys kuin monen muun toisen yrittäjän.
Tapaamisia heti kärkeen
Lähtiessäni tapaamaan näitä kahtakymmentäviittä potentiaalista asiakasta, seuraava huomioni liittyi siihen, että niistä noin puolet olivat kiinnostuneet avoimin mielin kuulemaan lisää palveluistani. He eivät aivan ymmärtäneet tai tienneet mitä minulla olisi heille tarjota, mutta jostakin kautta he kuitenkin tunsivat minut ja halusivat tavata. Mikä on ehdottomasti hyvä asia. Palaverin jälkeen he kuitenkin toivoivat minulta vielä laajempaa tarjousta tai kokonaisuutta, jostakin – vaikkakaan kumpikaan ei aivan tiennyt mistä.
Toinen puoli asiakkaista taas tiesi ja tunsi, että osaan esimerkiksi kirjoittaa tai johtaa markkinointia. Sen vuoksi he rohkenivat heti ehdottaa minulle jotain konkreettista tekemistä. ”Teeppä tämä asiakastarina” tai ”voisitko uudistaa tämän esitteen”, he pyysivät. Aloittavana yrittäjänä näihin töihin oli helppo lupautua monestakin syystä. Ensiksi se kertoi, että yrityksessä oli jotain mietitty tai jäänyt tekemättä. Toiseksi koin heti pystyväni auttamaan näitä yrityksiä konkreettisesti enkä vain teorian tasolla.
Less is more
Kahdenkaankymmenen tapaamisen jälkeen vain pieni osa oikeasti johtaa kauppoihin. Niissä tapauksissa missä olemme päässet yhteistyöhön, oma tekeminen on sillä tavalla ollut helppoa, että olen päässyt tekemään niitä asioita missä olen hyvä ellen taitava. Tilanteeni on vielä mahdollistanut kirsikoiden poimimisen kakusta ja tekemään palveluita, mitä asiakkaat ovat minulle suoraan itse ehdottaneet.
Jo näiden alkuviikkojen aikana olen päässyt oppimaan mitkä ovat omat vahvuuteni. Muistutan kuitenkin itseäni jatkuvasti siitä, että omia vahvuuksia ajattelee usein omista ajatuksista käsin, tai itse määrittelee ne, kun taas yritystoiminnassa maksava asiakas sen lopulta kertoo. Minulle työmaalle meneminen ja sieltä sisällöntuottaminen ovat itsestäänselviä asioita, mutta monelle yritykselle se on markkinoinnin suurin kompastuskivi ja jää tekemättä.
Seuraava vaihe onkin pystyä kääntämään oma tunnettavuus kaupoiksi. Voin opetella aina vain paremmaksi vahvuuksien kertojaksi tai sitten antaa tekemisen ja asiakastöiden puhua puolestani. Kumpiakin tarvitaan.